Business As Usual

(szarkazmus on) Mivel annyira sok gondolatom támad nap mint nap, melyek mindenki számára érvényes okosságot jelenthetnek, ezért úgy gondoltam, érdemes ezt csokorba gyűjtve is átnyújtani a kedves publikumnak. Nem változtathatjuk meg a VILÁGOT, de mindannyiunk kötelessége jobbá tenni a "világot" - vagyis az őt körülvevő mikrokozmoszt. (szarkazmus off)

Friss topikok

Utolsó kommentek

Szidod a Sudoku-t? Tanulj inkább belőle!

2014.04.23. 15:47 Business4All

Egyik reggel kivételesen úgy döntöttem, hogy egy kávézóban reggelizem, ahol az asztalokra ki voltak készítve a legnépszerűbb ingyenes napilap aznapi számai. Mivel többnyire online médiát fogyasztok, ezért ezt a sajtóorgánumot is a végénél nyitottam ki, ahol is szembeköszönt velem a keresztrejtvény és a sudoku. Ahogyan egyre több rubrika telt meg a kis számokkal, rájöttem, hogy számos párhuzam fedezhető fel a sudoku és az üzleti élet között.

A „szúdoku” név egy hosszabb japán kifejezés rövidítése. Az eredeti név jelentése: „a számjegyek csak egyszer szerepelhetnek” (数字は独身に限る, szúdzsi va dokusin ni kagiru). Ez a japán Nikoli Co. Ltd. bejegyzett védjegye. … A játék ma ismert változatát az amerikai Howard Garns alkotta meg 1979-ben. A rejtvényt a Dell Magazines adta ki Number Place címmel. A játék 1986-ban nagy népszerűségre tett szert Japánban, mikor a Nikoli kiadta a játék japán változatát. A nemzetközi siker 2005-ben érkezett el. – forrás: Wikipédia

Sudoku-Puzzle-008.jpg

A kihívás

Amikor olyan dolgot csinálunk, amit korábban nem, akkor le kell győznünk a félelmeinket is az ismeretlennel kapcsolatban, valamint tudnunk kell azt is, hogy az új feladatok, feladatkörök ellátása mindig jóval több időt vesz igénybe, mint a rutinfeladatok „kipipálása”. Ez utóbbi részben az agyunk működése miatt van: időbe telik, amíg az idegpályák beállnak egy feladattípus elvégzésére, és addig sokszor érezzük úgy, mintha sercegnének az áramkörök a fejünkben. Ha már kialakult az idegi működés, akkor nem leszel tiszta ideg, ha el kell végezni egy feladatot (persze ez függ attól is, hogy ki és hogyan kér meg rá). A sudoku esetében is így van, minél több táblázatot töltöttél már ki, annál magabiztosabban, annál gyorsabban vagy képes megoldani.

Ahogyan minden feladat, a sudoku is olyan, amit jobb ha „kicsiben” kezdünk el, ha azonban már megoldottunk néhány kezdő táblázatot, akkor kifejezetten kívánni fogjuk a nagyobb kihívást jelentő, nehezebb „pályákat”. Pont, mint a projekttervezésben. Először egy kisebb projektbe is félve kezdünk bele, azután jönnek a bonyolultabbak, és élvezzük, ahogy egyre több rubrika telik meg tartalommal, egyre kevesebb információra van szükségünk, hogy értelmesen ki tudjuk tölteni a hiányzó helyeket releváns adatokkal. Ha belelendül az ember, elkezdi gyorsabban tölteni, mert hiszen „ez gyerekjáték”. Amikor már a hiányzó adatok nagy része ki lett töltve, a többi könnyen adja magát.

Nem adom fel, még egy darabban látsz…

Amikor még csak az elején jártam a Sudoku „tanulási görbéjének”, észrevettem, hogy ha elakadok, és nem akar összejönni valami (esetleg még el is rontottam valamit), hajlamos voltam feladni. Ezt nem szabad. Erőt meríteni ilyen helyzetben leginkább abból lehet, ha tudatosítjuk magunkban, hogy korábban már csináltunk hasonló nehézségű feladványt. Ezért is fontos, hogy egyre nehezebb rejtvényeket fejtsünk meg. Ezáltal erősödnek a „célizmaink”. A projektek tervezésében is ugyanez a helyzet. Ott vannak azok az izmok, képesek a munka elvégzésére, már máskor is megtették a magukét. Sokan képesek volt már megoldani, én sem vagyok rosszabb.

sudoku-game-board.png

Friss fejjel

Ha nagyon nem haladsz előre, akkor nagy változást hozhat, ha félreteszed kicsit a feladványt, és „erőt gyűjtesz”. A reklámszövegíróknál mondják azt, hogy a szövegírás előtt a következő tárgyakat kell elsajátítani: figyelmes bambulás ki az ablakon, ceruzahegyezés, íróasztal rendberakása, tornagyakorlatok, rövid szundi, séta a parkban, kávékészítés, limonádékészítés, spagetti főzés. Ha ezek mennek, akkor már minden adott, hogy szöveget tudjunk írni.

Sokszor a projekttervezésnél is az segít legtöbbet, ha kicsit félreteszed, majd amikor újra ránézel, azt veszed észre, hogy volt egy másik megközelítés, ami eddig elkerülte a figyelmedet. Friss fejjel újrakezdve nagyon gyorsan ki tudod dolgozni ezt a részletet is. Persze tudom, hogy a projekteket mindig holnapra kell befejezni, így nem sok idő van rá, hogy a határidő szorításában félretedd a tervezést. Azért egy testedzés biztos belefér. Többet érsz azzal, ha futsz tíz percet, és utána egy-két órán át dupla erővel tudsz dolgozni.

Gyakorlat teszi a mestert

Ha rááll az agyad arra, hogyan kell megoldani egy ilyen rejtvényt, akkor olyan apró trükköket is ismersz és észreveszel, melyekről korábban nem is tudtál, most pedig már zsigeri alapon oldod meg. Nekem a Sudokuban eleinte nehézséget okozott észrevenni, hogy mikor kell az oszlopban, mikor a sorban, mikor pedig a kisebb mezőben keresni az összefüggést, és hogyan kell ezek kombinációját alkalmazni például arra, hogy két lehetséges négyzet közül melyikbe kerüljön az éppen keresett szám. És akkor a sikertől megtáltosodva élvezed, ahogyan hasítasz, és olyan gyorsan készülsz el, hogy arról korábban nem is álmodtál.

A gyakorlás révén fejleszted a képességeidet, ezért ne lankadj. Ha megakadsz, inkább lépj vissza egy szintet, de ne hagyd abba. Ha nem gyakorlod, ne számíts rá, hogy úgy fog menni, mintha mindig is ezt csináltad volna.

Ne rohanj

Ekkor azonban észre kell venned, hogy a túl nagy sebesség hibákhoz vezet. Nem tervezhetsz csak úgy rutinból. Bármennyire bele is jöttél, minden feladat új, mindig meg kell vizsgálni minden összefüggést. Ha ezt nem teszed, akkor az oszlop két mezőjébe is bekerül az az 1-es, és nem lesz hely a 9-esnek. És ne mérgelődj, ha nem jön ki valami, elnézted, előfordul. Menj vissza a kályhához, és keresd meg, hol rontottad el, és azt javítsd.

_63550898_63550658.jpg

Váratlan helyzetek

Egy munkaadótól olvastam egy rövid írást, melyben leírta, hogy rendszeresen Sudokut tesz a jelentkezők elé, hogy lássa, mennyire jól reagálnak egy-egy váratlan helyzetre, és milyen analitikusan közelítik meg a kérdést. Ez egyfajta személyiségteszt is, mert azt is megfigyelheti, mennyire szívesen – vagy éppen vonakodva – vállalnak egy ilyen valóban szokatlan kérést. Amennyiben valaki nem ismeri a játékot, azt is meg lehet figyelni, mennyire gyorsan tud tanulni.

Kulturális akadályok nélkül

Sokan dolgozunk multinacionális cégnél, ahol nemcsak a származási országok különbözőek, hanem még az azon belüli kultúrák is. Elég csak Angliára gondolni, ahol a brit lakosság is nagyon sokszínű, de az utóbbi évtizedekben olyan bevándorlási hullám árasztotta el őket, melynek hatására ma már akkor lepődünk meg, ha brit kiejtést hallunk az utcán. A Sudoku ezzel szemben – mivel a számok nyelvén beszél – teljesen független a kulturális és nyelvi adottságoktól. Ilyen módon a Sudoku míg egyrészt a globalizáció eszköze, képes ugyanazt jelenteni minden ember számára. Itt érdemes azért megjegyezni, hogy a feladatmegoldás megközelítése és végrehajtása során már nagyon is jelentkezik a kultúra, a személyiség, és ez így is van jól. Ezt például a projekttervezés során előnyünkre tudjuk kihasználni. Új megközelítés: új megoldás, több fej: több víz.

963914-sudoku-app.jpg

Üzleti tervezés és a Sudoku

A Sudoku-fejtés során legelőször a már meglévő számokat elemezzük – pont úgy, ahogyan az üzleti tervezés alapját is a tények analízise adja. A rendelkezésünkre álló adatokból azután ki kell dolgoznunk a stratégiát arra, hogyan következtetünk ezekből a még hiányzó számokra. Az első lépésekhez jó eszközt jelenthet a – sokak által szidott, pedig megfelelően alkalmazva nagyon értékes – brainstorming. Egyik munkatársam le is fordította: „agyvihar”. Erről majd kicsit bővebben máskor.

Ha kitaláltuk, hogy milyen logika mentén, milyen összefüggéseket követve dolgozzuk ki a tervet, akkor a Sudoku esetén megoldjuk a feladványt, az üzleti tervezésnél pedig kialakulnak az irányvonalak, melyek mentén haladhatunk.

Először kisebb részleteket fedezünk fel (egy-egy sűrűbben „lakott” részt, kisebb mezőt), majd megvizsgálhatjuk a nagyobb összefüggéseket is. Az egyszerűen kitölthető négyzetekkel kezdjük, ezután folytatjuk azokkal a számokkal, amik több mezőben szerepelnek, majd megnézzük, hogy melyik mezőben szerepel sok szám, utána megvizsgáljuk a sorokat és az oszlopokat, majd ezeket egyszerre, összefüggéseikben elemezzük, és végül kész is feladvány. Az üzletben sincs ez másként: először kicsiben, „pilot” üzemmódban kezdjük el végrehajtani új tervünket, utána kialakítjuk az értékesítési stratégiát (esetleg a csatornát is), kampányba kezdünk, felügyeljük a gyártást, disztribúciót, stb. És közben egyre több összefüggést kell figyelnünk, egyre több területen. De pont, mint a Sudoku esetén – itt is minél több adatot ismerünk, annál könnyebb a még hiányzó adatokat becsülni, pótolni, kiegészíteni.

Javíts!

Mindenki hibázhat. Még te is. Nem az a baj, ha hibázol, hanem az, ha nem ismered fel a hibádat, és nem változtatsz. A Sudoku esetén könnyű helyzetben vagyunk, mivel hamar látható, ha egy sorban vagy egy mezőben mondjuk, kettőször szerepel a 9-es. De a munkánk során is előfordul, hogy valamit „benézünk”. Vizsgáld meg, hogy hol tévedtél el. Ez gyakran eléggé embert próbáló lehet. Egy szoftverfejlesztő kollégám mondta valamelyik nap, hogy a szoftver, amin dolgozik, 2,5 millió sorból áll. Nyilvánvaló, hogy ilyen mennyiséget nem lehet egyesével átvizsgálni, ezért ő is hibakereső alkalmazást használ, de pont azt fejleszti most tovább, hogy még célirányosabban keresse a hibákat.

Koncentrálj a kapcsolódó területekre, és nézd meg, melyik milyen hatással volt arra, hogy félrenéztél valamit, majd javíts. Ezután nézd meg, hogy ez a javítás mire lesz hatással, és még mely „cellákat” kell javítanod, vagy éppen törölnöd...

sudoku-toilet-roll.gif 

És végül nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy az üzleti élet olyan Sudoku, amit nem egyedül töltünk ki, így folyamatosan változnak az adatok, a valóság sokszor beleszól, és ezért van olyan, hogy a korábban jónak tűnő számokat is át kell írni, hogy kijöjjön a számítás. És soha ne "húzd le" az egészet csak azért, mert hibáztál, elég ha néhány cellát törölsz, és újraírsz.

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: biznisz munka stratégia motiváció lelkesedés business felvételi cég tervezés teljesítmény cél management

A bejegyzés trackback címe:

https://businessasusual.blog.hu/api/trackback/id/tr216045791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása