Business As Usual

(szarkazmus on) Mivel annyira sok gondolatom támad nap mint nap, melyek mindenki számára érvényes okosságot jelenthetnek, ezért úgy gondoltam, érdemes ezt csokorba gyűjtve is átnyújtani a kedves publikumnak. Nem változtathatjuk meg a VILÁGOT, de mindannyiunk kötelessége jobbá tenni a "világot" - vagyis az őt körülvevő mikrokozmoszt. (szarkazmus off)

Friss topikok

Utolsó kommentek

Mosolyogj, és mondj „Nem”-et

2013.10.08. 18:25 Business4All

Állj a tükör elé, és gyakorold: „Nem. Nem. Nem. Nem. Nem. Nem. Nem. Nem.” – és mosolyogj.

„Csináld meg, légy szíves ezt a kimutatást a főnöknek helyettem!” – „Nem.” – „Szaladj le a kisboltba nekem egy csokiért!” – „Nem.” – „Hozd el a fiam csomagját a postáról!” – „Nem.”

Előzőleg arról volt szó, hogy vannak olyan feladatok, amiket nekünk kell elvégezni, és vannak olyanok, amiket delegálhatunk. A delegálás nagyon hasznos dolog, és nagyban segítheti a munkavégzésünk hatékonyságát, de máskor pont azzal leszünk hatékonyak, ha felismerjük, hogy ez nem a mi „ingünk, nem kell magunkra venni”. Honnan lehet felismerni ezeket?

  1. nem munkaköri feladatunk (a munkakör folyamatosan változik mindenkinél, de azért tudhatod, hogy könyvelőként nem neked kell a marketingüzenetekkel foglalkozni)
  2. másvalaki feladata, amit „le akar passzolni” – ez különösen olyankor visszás, ha utána még „ékeskedik is az idegen tollakkal”
  3. olyan feladat, amiről úgy érzed, hogy nem adhatod ki a kezedből – erről már a delegálással kapcsolatban beszéltünk, de hadd álljon itt most annyi, hogy „de, igen”
  4. olyan dolog, amit ugyan „Akárki” elvégezhetne, de – úgy érzed – csak akkor lesz kész, ha kezedbe veszed az irányítást, és megcsinálod te (mondjuk feltakarítani a konyhában a mások által kiöntött kávét)
  5. olyan magánjellegű feladat, amit ugyan elvégezhetsz jófejségből, de gyakorlatilag semmi közöd hozzá (például elhozni a főnök gyerekét az óvodából)

Ezek a feladatok nagyon szerteágazóak lehetnek, de mindenképpen olyan dologról van szó, ami a mi hatékonyságunkat rontja, és még „jó pontokat” sem gyűjthetünk vele, nem segíti a szakmai fejlődésünket, nem tanulunk belőle. Persze ha előmozdítja a szakmai fejlődésedet, amikor a főnök öltönyét te hozod el a tisztítóból, az más. (De ez esetben szerintem nézz más munkahely után.)

OK. Nagyon okos vagy, tényleg eszméletlenül bosszantó, hogy ilyenekkel jönnek a munkatársaim (a főnökömről nem is beszélve), de hogy mondhatnék nekik nemet? Azzal megbántanám őket, és akkor beírják a „fekete pontot” a nevem mellé.

Hát igen. A legnagyobb baj az, hogy már „elkényeztetted” őket, és megszokták, hogy bármivel fordulhatnak hozzád, mert te úgyis megcsinálod. Van egy olyan ismerősöm, aki még vezető beosztásban is rendszeresen elvállalt mindenféle dolgot, amivel csak megkeresték, mert úgy érzi, hogy az egész világa összeomlana, ha nemet kellene mondani. Ő így szereti az embereket. Nagyon hosszú téma lehetne, hogy az igazi szeretet nem ez…

Milyen veszéllyel jár, ha nem tudunk nemet mondani?

Mielőtt válaszolok arra, hogy hogyan lehet visszautasítani az ilyen kéréseket, nézzük meg, hogy milyen hatással van ránk, ha mindent elvállalunk:

  1. túlterheltség – Neked is 24 órából áll egy nap, nem? Nem mindegy, mire szakítasz belőle időt.
  2. beskatulyázás – Tudják majd, hogy te nem mondasz nemet, ezért mindent hozzád irányítanak. „Majd a Kati megcsinálja. Ő mindig mindent elvállal.”
  3. kiborulás„Sík ideg vagyok. Már megint én takarítok a többiek után a konyhában, mert nem képesek a csészéjüket berakni a mosogatógépbe!” – „Ha még egyszer én hozom el a Zoli bringáját a szervizből, akkor a fejéhez vágom!”
  4. elértéktelenedés – „Úgy érzem, hogy velem bármit meg lehet tenni ennél a cégnél…”

Ha magadra ismertél, akkor mindenképpen gondolkozz el, hogy miért alakultak így a dolgok. Talán azért, mert nagyon lelkiismeretesen végzed a feladataidat, és úgy érzed, hogy ebben nincs társad. Próbálj meg egy kicsit lazítani, inkább a saját dolgaiddal foglalkozni, és nem azzal, hogy ki mit miért nem csinált meg. Ha te mindent megtettél, akkor nincs miért bosszankodnod.

Mit mérlegelj, mielőtt nemet mondasz?

Sokan úgy gondolják, hogy önző dolog nemet mondani, hiszen ilyenkor arra koncentrálunk, ami nekünk fontos, és ez nem kelti a megbízhatóság látszatát, pedig valójában pont arról van szó, hogy tiszteletben tartjuk az egyéb elkötelezettségeinket, és nem akarunk mindent felborítani azért, hogy a végén „tele legyen a padlás ígéretekkel”, de nem hajtottunk végre semmit. Az kelti csak igazán a megbízhatatlanság látszatát, ha túlvállalod magad, és nem végzed el a legfontosabb teendőidet. Ráadásul, ha te nemet mondasz, azzal lehetőséget adsz másoknak arra, hogy tanuljanak. „Ne fogjál neki halat, mert akkor mindig hozzád fog jönni, ha halat akar enni. Tanítsd meg inkább halat fogni.” – és mindketten hatékonyabban végzitek majd a munkátokat.

Nézd meg, hogy milyen kötelezettségeid vannak jelenleg, és hogy azok mellé be tudod-e illeszteni a szóban forgó ügyet. Ha van olyan feladat, ami nem a tiéd, mégis elvégezted, akkor nem muszáj megszokásból megint vállalnod. Ha mindig te szervezted meg az ökörsütést a nyári partin (és amúgy nem vagy menedzserasszisztens, vagy hasonló), akkor azzal, ha idén nem vállalod ismét, lehetőséged adódik új dolgokat kipróbálni. Például megszervezheted az ügyességi játékokat. Vagy beszélgethetsz végre a kollégákkal.

Kérdezd meg magadtól, hogy neked mennyire fontos az a feladat. Apám mindig azt szokta mondani: „Fiam, ami neked 100%-ban fontos, a következő embernek már maximum 50%-ban, a harmadiknak pedig maximum 25%-ban. És ez még a jobbik eset.” – gondold tehát végig, hogy magadénak tudod-e érezni a feladatot vagy lesz belőle egy 50%-os ügyed, ami a lassú, de biztos bukás felé halad.

Hasonlítsd össze a várható eredményt a várható stresszel. Ha úgy érzed, hogy a feladat elvégzéséből többet profitálsz, mint amennyi energiádba kerül (pl.: készítesz egy kávét a munkatársadnak, aki ettől elolvad), akkor vállald. Ha az idődbe nem fér bele, felborítja a menetrendedet, és ráadásul nem is profitálsz belőle (nem tanulsz meg fontos, új dolgokat; nem szerzel „jó pontot”, stb.), akkor pedig nyugodtan utasítsd vissza.

Hogyan mondj nemet?

Először is beszéljük meg a technikát, amit alkalmazni kell.

  1. Figyelmesen és segítőkészen hallgasd meg a kérést. Ezzel már az elején jó benyomást keltesz, és nem fogja úgy érezni, hogy hiába jártatja itt a száját.
  2. Ne bonyolítsd túl. Próbáld meg a lehető legegyszerűbben megfogalmazni az elutasítást.
  3. Indokold meg. Az indokot is tisztelettudóan kell tálalni, nem lehet azt mondani, hogy „Mert csak.” – de erről még kicsit később.
  4. Tarts ki a döntésed mellett. Ne hagyd, hogy az a kép alakuljon ki rólad, hogy mindig csak kéreted magad. Ne felejtsd el azt sem, hogy megkértek valamire, így igazából te teszel szívességet, ha elvállalod. Ha ez nem egy utasítás a felettesedtől, akkor jogod van a saját idődet úgy beosztani, ahogyan te hatékonynak látod.
  5. Hagyd nyitva az ajtót. Ha olyan jellegű dologgal keresnek meg, amit más körülmények között szívesen elvállalnál, akkor fejezd ki, hogy legközelebb, más körülmények mellett nagyon szívesen segítesz.

Mivel indokoljuk meg?

Az indoklás azért fontos, mert így áthárítod a felelősséget. Nem azért mondasz nemet, mert ilyen kedved volt, vagy mert te vagy a gonosz munkatárs, hanem azért, mert külső körülmények miatt nem mondhatsz mást.

  1. Hivatkozz a többi feladatodra. Ezzel egyben azt is bemutatod, hogy ha valamit elvállalsz, azt komolyan gondolod.
  2. Most nem alkalmas az időpont. Nem kell rögtön „eldobnod kapát, kaszát”, azért mert szóltak hozzád. Ha éppen nyakig elmerültél egy feladat elvégzésében, és az teljesen leköti a figyelmedet, akkor ne hagyd abba, mert lehet, hogy egy 5 perces kiesés miatt fél óra, mire újra beleásod magadat a témába. Javasolj egy másik időpontot (hátha addigra meg is oldódik nélküled).
  3. Kérj gondolkodási időt. Persze a gondolkodási idő kérése még nem jelenti azt, hogy nemet mondtál, én is többször mondtam már igent olyan dologra, amit előtte átgondoltam, de lehetőséget biztosít, hogy végiggondold az esetleges visszautasítás okait.
  4. Lehet az is, hogy képtelen vagy elvégezni a feladatot. Ha például törékeny nőként arra kérnek, hogy vidd fel a zongorát a második emeletre, akkor könnyen nemet tudsz mondani. De vannak nem ennyire egyértelmű esetek, és olyankor is lehet a képességeinkre hivatkozni. Inkább ismerd be az elején, hogy nem tudod megcsinálni, minthogy súlyos bukás legyen a vége, ami akár az egész cég számára veszteséget okozhat.
  5. Delegálj. Előző témánk a delegálás volt. Kiváló lehetőség delegálni azokat a feladatokat, amiket nem tudunk, vagy nem akarunk megcsinálni. „A Józsi múltkor úgy megcsinálta ezt nekem, hogy szerintem jobban jársz, ha egyből hozzá fordulsz.” – ezzel nemcsak magadról hárítasz el egy terhet, hanem jó tippet adsz a kollégának, „Józsit” pedig felemeled, növeled a tekintélyét.

 

Akármi legyen is az indok vagy a körülmény, ami miatt nemet mondasz, mosolyogj, és mondd, hogy „Nem. Nem. Nem.”

14 komment

Címkék: biznisz multi munka üzlet célok motiváció lelkesedés business cég vezetés company teljesítmény cél főnök pontosság management vezető delegáció túlterheltség delegálás reward

A bejegyzés trackback címe:

https://businessasusual.blog.hu/api/trackback/id/tr395557246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vladimir964 2013.10.09. 12:16:42

Ez a poszt álomvilágbeli munkahely álomvilágbeli beosztottjának és álomvilágbeli főnöke közti párbeszédről szól. Vélhetően írója soha egyetlen percet sem dolgozott valódi munkahelyi keretek között.
Kezdődik a dolog azzal, hogy VALAMENNYI munkaköri leírásban (ahol nincs, ott nagyon dilettánsok a megfogalmazói) benne foglaltatik aduászként a végén a varázsmondat: "És minden egyéb, amivel a felettese megbízza." Na öcsém, ezt kapd el, ne a náthát!
Egyetlen főnök sem szereti ezen kívül a hepciáskodó, magyarázkodó, bizonygató beosztottat. Ergo a tanácsolt magatartással rövid távon lehet, hogy véletlenül sikerül nyernünk, hosszú távon viszont garantáltan elvágjuk magunk alatt a fát. Mint ahogy az sem véletlen, hogy amíg valaki csúszni-mászni képes és nem a mentő viszi el, bizony bejár melózni, nehogy kirúgják. Hát ez az ungarische reality.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.09. 12:32:55

@vladimir964: tényleg benne van, és undorító egy mondat. :S

Rémbódess 2013.10.09. 12:34:30

A legjobb, hogy a végén szegény Józsira "melegítik rá" a feladatot...

Business4All 2013.10.09. 13:22:44

@vladimir964: Elég sok kérdést vetsz fel, ezért próbálok témánként válaszolni. "Hívása fontos számunkra, kérjük, tartsa a vonalat."
- Elég sokat dolgoztam már valódi munkahelyi keretek között, és (remélhetőleg) sokat fogok még.
- A "Best Practice" jellegű dolgoknak mindig megvan az a nem túl jó tulajdonsága, hogy egy idealizált állapotot mutatnak be, ez alól sajnos ez a bejegyzés sem kivétel. Nem is szántam annak. Tudom, hogy van, amikor az élet felülírja az elméletet.
- Ha figyelmesen elolvastad az írást, akkor láthattad, hogy alapvetően nem arról szólt, hogy hogyan mondjunk a főnöknek nemet (bár ezzel a címmel nyilván több klikket kap, ezért jelent meg máshogy), hanem arról, hogy vannak olyanok, akik semmire sem képesek nemet mondani. Mivel az ismeretségi körömben is vannak ilyenek, ezért elsősorban nekik akarok jó tanácsokat adni, hogy hogyan lehet nemet mondani.
- Van olyan eset, amikor nem lehet nemet mondani. A szösszenet nem arról szól, hogy mindig mondjunk nemet, hanem arról, hogy HA tudunk nemet mondani, akkor ne féljünk ezt megtenni.

Business4All 2013.10.09. 13:24:25

@Rémbódess: Ez a delegálás lényege. :-D

élhetetlen 2013.10.09. 13:52:54

Hát, ez nagyon semmire sem jó szösszenet lett, Te adtad meg az alaphangot: „hogy HA tudunk nemet mondani, akkor ne féljünk ezt megtenni. Ha tudunk nemet mondani, akkor ez a szösszenet felesleges volt (ha tudunk, de nem merünk, annak oka van, pl ismerjük a szívességkérőt, és a reagálását), ha nem tudunk, akkor pedig felesleges volt. Végig szoktad gondolni az okosságaidat?

Business4All 2013.10.09. 14:07:17

@élhetetlen: Tehát: van olyan, aki egyszerűen soha nem mond nemet. Úgy érzi, nem teheti. Van olyan is, aki a kelleténél kevesebbszer mondja, csak akkor ha már majdnem becsavarodott. Nagyon sokat kell tanulni és gyakorolni ezt a dolgot ahhoz, hogy tényleg akkor és ott tudj nemet mondani, amikor kell. Ha neked már megy, az szuper. Vannak, akiknek még nem megy.

élhetetlen 2013.10.09. 14:37:31

@Business4All: Kezdjük előről. „van olyan, aki egyszerűen soha nem mond nemet. Úgy érzi, nem teheti”. Hogy látod, te most felbátorítottad, és ettől majd más lesz az élete? Komolyan? Vagy bíztatásodra rosszkor mond nemet, és mehet? Aki nem tud nemet mondani, az nem tudja, mikor lehet, tehát itt nem segítettél.
„Van olyan is, aki a kelleténél kevesebbszer mondja, csak akkor ha már majdnem becsavarodott.” A legrosszabb szöveg, ha akkor mond nemet, az hisztériának minősül (kiborult). Nem jó eset egy dolgozónál.
„Nagyon sokat kell tanulni és gyakorolni ezt a dolgot ahhoz, hogy…”, igen, ez igaz, de ehhez nem adtál útmutatást. A tükör előtt begyakorlott nem, nem, nem, hülyeség, mosolyogva is. Vagy fel tudsz készíteni egy embert egy nagyobb volumenű számára felesleges munka elhárítására, de ez nem az általad ajánlott módszer, vagy nem. Ha igen, akkor lehet, hogy tud hárítani hirtelen is, ha már belejött. Ha érdekel, írok hétköznapi szitukat, de azt már nem kommentben.

Business4All 2013.10.09. 14:50:16

@élhetetlen: Szerintem túl sokat vársz tőlem. Ez egy blog. De ha egy könyvben írnám le az ide vonatkozó gondolataimat, akkor is lehet más a véleményed, és akkor is tarthatod hülyeségnek, amit írtam.
Nagyon sok hétköznapi szituációt tudok én is felsorolni a témakörben, és elsősorban ilyeneket szem előtt tartva írtam meg az "okoskodásomat".
A tükör előtt mondogatott nemet pedig túlsúlyoztad. Ez így hangzik jól, de lényegi tartalma annyi, hogy ezt gyakorolni kell.

Mária 2013.10.09. 14:59:38

Az a baj a poszttal, hogy egyszerre több, különálló problémát próbál egyetlen posztba összegyúrni.

Külön posztban beszélni az asszertvitásról, az időgazdálkodásról, a delegálásról és a speciálisan a nőkre jellemző megfelelési kényszerről, ami miatt képtelenek nemet mondani - szerencsésebb lett volna.

élhetetlen 2013.10.09. 15:02:24

@Business4All: Bocs, nem megbántani akartalak, csak azt akartam mondani, hogy ennyire nem egyszerű segíteni az embereken, ha viszont nem ez a cél, akkor mi? (itt jött az „okoskodás”). Ne haragudj!

Business4All 2013.10.09. 15:03:53

@Mária: Köszönöm a megjegyzést. Valóban több témát is feszeget az írás, de egy bizonyos szempontot szem előtt tartva.
Delegálásról korábban volt szó, időgazdálkodásról pedig több későbbi írást tervezek.

230e 2013.10.09. 15:05:25

Úgy gondolom hogy igenis lehet jelezni azt, amikor nem tudsz megcsinálni egy munkát, amire más is képes aki akkor rendelkezik szabad kapacitással, mert rádszoknak. Megszokják azt, hogy mindig ott vagy, és mindig csinálod. Ha munkaidő után egy órát maradsz bent, akkor egy idő után elvárják. Ha 5 percen belül választ adsz egy kérdésre, akkor egy idő után ezt is elvárják. Ha seniorként megcsinálsz egy gyakornoki feladatot, akkor egy idő után neked kell azt is csinálnod, mert "hiszen olyan jól megcsináltad". Segítesz kávét főzni, cipekedni? Kevés férfis munkahelyen egy idő után minden ilyen szart Te csinálsz.

Voltam én is így, a munkáim elején, hogy nagy lelkesen mindent elvállaltam, és a saját káromon tanultam.

Az természetesen egy más dolog, amikor mindenki ott hajt, és ezért veszel át feladatokat, egy rövid időszakra. Csak a gond ott van, hogy a főnökség is a dolgok egyszerűbb részét ragadja meg. Ott és azzal dolgoztat, aki a leggyorsabban a legjobb munkát végzi el.

A mostani helyemen is kezdődik a téma már. Szépen lassan jöttek a munkám mellé egyéb nem hozzátartozó feladatok (sajnos kevesen vagyunk, Neked biztos van szabad kapacitásod, nem tudjuk hogy kell csinálni stb. stb.) Most már ott tartunk hogy elmegy egy kolléga, így csinálhatom az Ő munkáját is, ha már itt vagyok, és nagyon furcsállották amikor mondtam, hogy erről talán mind pénzben mind munkakörben beszélnünk kellene.
Várok még egy kicsit, mert nem fizetnek rosszul, de az elmúlt egy hónapban folyamatosan megy a konfrontáció.

Business4All 2013.10.09. 15:17:42

@230e: Köszönöm. Erről szól a bejegyzés.
süti beállítások módosítása